Bałkańskie Inspiracje 2012

Program Festiwalu

14 listopada, środa, godz. 18:00

Wystawa otwierająca Festiwal pt. Gniazdo punktów

Autorki: Ksenija Pantelič i Jovana Cosič, Serbia,  wstęp wolny

godz. 20:00 Sefardyjska esencja muzyki

koncert Damira Imamoviča – Sevdah, Bośnia, wstęp: 20 zł

15 listopada, czwartek, Wieczór filmowy

godz.17:00 Sevdah, reż. Marina Andree Škop, wstęp wolny

godz. 20:30 Gucza – serbski Woodstock, reż. Milivoj Ilić, wstęp wolny

godz. 18:30 Panel dyskusyjny: Wpływy bałkańskie w muzyce i kulturze polskiej, prowadzący: Maciej Szajkowski

16 listopada, piątek, godz. 19:00

Nowa bałkańska jakość – koncert Sokół Orkestar, Kraków, wstęp: 10 zł

17 listopada, sobota, godz. 19:00 Powrót do korzeni

koncert Balkan Sevdah Akustik, Warszawa

godz. 20:00 Bałkańska cyganeria

Tsigunz Fanfara Avantura, Poznań

wstęp 15 zł

Istnieje możliwość wykupienia karnetu na cały festiwal (wejścia na wszystkie koncerty), koszt 30 zł od osoby.

Rezerwacji biletów pod adresem: info@oko.com.pl lub numerem telefonu: 22-823-66-97; 22-823-66-72.

Więcej informacji na profilu FB: www.facebook.com/BalkanskieInspiracje.

Bałkańskie Inspiracje 2012

Od 14 do 17 listopada 2012 roku Domu Kultury Rakowiec stanie się miejscem, gdzie będzie można usłyszeć muzykę w najlepszym wykonaniu oraz zobaczyć sztukę w najbardziej alternatywnej formie. Nie zabraknie również spotkań i warsztatów z artystami. A wszystko to odbywać się będzie pod wspólnym motywem Bałkańskich Inspiracji.

Wystawa otwierająca Festiwal pt. Gniazdo punktów

Autorki: Kseniji Pantelic i Jovana Cosic

Jedna z najbardziej nowatorskich wystaw eksperymentalnych, angażująca sztukę konceptularną. Ksenija Pantelic i Jovana Cosic studiowały grafikę w Belgradzkiej Akademii Sztuk. Są współczesnymi artystkami, które zaskakują zarówno rodzimą, jak i światową widownię. Starają się zacierać granicę w sztuce graficznej, jednocześnie badając ją poprzez fuzję najróżniejszych stylów i wpływów globalnych. Gniazdo punktów to autorska wystawa współczesnych prac graficznych. Artystki podejmują dość trudny temat świadomości istnienia i świadomości istniejących wokół nas symboli. Ciągle odkrywają wewnętrzną strukturę cienkiej linii, która odpowiedzialna jest za nasze postrzeganie rzemiosła i sztuki. Artystki opierają się zarówno na racjonalizmie, jak i własnej intuicji oraz podejściu do otaczającego je świata. Wystawa jest ekscytująca i w pewnym sensie niebezpieczna, co prowadzi do bardzo osobistych refleksji każdego widza.

Johana Cosic urodziła się w 1983 roku w Cacak w Serbii. Jest absolwentką Wydziału Sztuk Pięknych w Belgradzie, gdzie rozwijała się pod kierunkiem prof. Dragana Momirova. Od 2003 roku prace artystki możemy oglądać w wielu prestiżowych galeriach, również za granicami rodzimego kraju. W 2008 roku otrzymała nagrodę Wydziału Sztuk Pięknych za prace z dziedziny grafiki. Rok później dołączyła do Serbskiego Stowarzyszenia Artystów Sztuk Pięknych. Obecnie artystka pisze pracę doktorską na Interdyscyplinarnych Studiach Departamentu Sztuki Cyfrowej w Akademii Sztuki w Belgradzie.

W stworzonej przez siebie animacji video przedstawia podróż z jednego punktu do drugiego. Symbolizuje ona drogę powrotną do początku istnienia świata, narodzin i kreacji człowieka. Jest to podróż bardzo indywidualna i wypełniona osobistymi procesami oraz wspomnieniami artystki. Kropki (punkty) prawdopodobnie symbolizują fragmenty życia złowione w schematyczne przyzwyczajenia, które w końcu łączą się tworząc linię wydarzeń. Linia ta świadomie jest zniekształcona. Artystka czuje się zniewolona przez swój los. Sama przyznaje, że jest to proces kontrolowany, jednak niesamowicie dla niej trudny.

Ksenija Pantelic to artystka minimalistyczna. Urodziła się w 1980 roku w Belgradzie. Jest absolwentką Uniwersytetu w Auckland (Nowa Zelandia), gdzie w 2001 roku zdobyła dyplom licencjatu historii sztuki. Od 2003 roku prezentuje swoje prace w kraju i za granicą, gdzie jest bardzo cenioną i poważaną artystką. W 2008 roku ukończyła Wydział Sztuk Pięknych w Belgradzie, gdzie tworzyła pod okiem prof. Dragana Momirova. Rok później została nagrodzona Nagrodą Nauczycielską na IX Międzynarodowym Biennale Dry Point w Ulice za swoje prace stworzone techniką suchorytu i druku wklęsłego. Od tamtego czasu została członkiem Serbskiego Stowarzyszenia Artystów.
Jej instalacja tysiąca różnokolorowych żurawi jest odmową akceptacji tego, czym piękno nie jest: Ten kto stworzył tysiąc żurawi, zostanie nagrodzony spełnieniem jego życzenia… Niewypowiedzianym życzeniem artystki jest być tu i teraz. Potrzebowała wiele czasu, aby narysować linię, wyciąć papier, dopasować go tak, aby na koniec tchnąć w niego energię i życie. Instalacja dojrzewała wraz z artystką.

Sefardyjska esencja muzyki

Akustyczny projekt Sevdah – DAMIR IMAMOVIC

Nazywany jest nową bośniacką siłą, nadzieją i obrońcą tradycji w muzyce. Zaskakuje oryginalnością interpretacji i niezwykłą muzykalnością. Damir Imamovic to jedyny taki artysta, o którym robi się coraz głośniej zarówno na scenie europejskiej, jak i światowej.
Urodził się w 1978 roku w Sarajewie. Jest wnukiem Zaima, legendarnego króla pieśniarzy oraz synem Nadzada, cenionego basisty lat 60. Muzyka dojrzewałam razem z nim. Jednocześnie dojrzewała w nim miłość do tradycji. Artysta razem z kontrabasistą Edvinem Hodziciem oraz skrzypkiem Vanją Radoją nagrali album okrzyknięty mianem fusion sevdah. Jest to album wydany w odpowiedzi na zalewającą rodzime Bałkany komercję, album skierowany do wymagających i dojrzałych słuchaczy. Przede wszystkim jednak jest to ukłon w stronę wykonawców tradycyjnych ludowych pieśni sevdalinek, które po dzień dzisiejszy są symbolem smutku, cierpienia i tęsknoty ówczesnych Bałkanów. W muzyce Damira Imamovica słychać tradycyjne dźwięki melancholii w jednoczesnym współgraniu elementów współczesnych, orientalnych i oczywiście sefardyjskiej esencji.

Na jedynym warszawskim koncercie,  Damir Imamovic wystąpi w solowym projekcie Sevdah. Artysta swoją charyzmą i indywidualizmem zastąpi kilkunastoosobową orkiestrę. Minimalistyczne podejście do muzyki oraz autentyczność sprawią, że będzie to wyjątkowe wydarzenie. Artysta na pewno spełni wymagania nawet najbardziej wymagających słuchaczy.

Wieczór filmowy

Sevdah, reż. Marina Andree Škop,

Gucza – serbski Woodstock, reż. Milivoj Ilić

Sevdah, reż. Marina Andree Škop, kraj pochodzenia: Chorwacja, Bośnia i Hercegowina, rok produkcji: 2009, czas trwania: 66 min

Sevdah jest odczuwaniem życia przepojonego melancholią, tęsknotą i pięknem smutku.
W Bośni to uczucie wyrażane jest poprzez tradycyjną smutną pieśń nazywaną „sevdalinka”.
Śmierć wspólnego przyjaciela i miłośnika sevdalinki, Farah, przeżywali wspólnie – muzyk Damir i reżyserka Marina. Starając poradzić sobie z własną stratą i żalem, zdecydowali się na stworzenie filmu o sevdah. Formą nabiera kształt emocjonalnej, muzycznej, lirycznej i wizualnej podróży przez duszę Bośni ukazaną za pośrednictwem emocji i wspomnień autorów.

Gucza – serbski Woodstock, reż. Milivoj Ilić, Serbia, Wielka Brytania, rok produkcji: 2006, czas trwania: 72 min

Wydarzenie ma miejsce na wsi serbskiej. Każdego roku 500.000 osób nawiedza senne miasteczko Gucza, aby przez tydzień słuchać muzyki, pić i tańczyć przy dźwiękach serbskich i cygańskich kapel trębaczy konkurujących ze sobą.
Akcja film toczy się wokół dwóch młodych trębaczy przepełnionych ambicją w dążeniu do wygrania prestiżowej „Złotej Trąbki”. Gucza – czyli najsłynniejszych prowincjonalny festiwal muzyczny w Serbii – jest ostatecznie powołany do życia w tym świetnie wykonanym filmie fabularnym. Lecz prawdziwa magia tkwi w wielu ekscentrycznych i zabawnych postaciach, które pojawiają się w tłumie: tancerzy bellydance, komicznych fryzjerów i ojca chrzestnego muzyki bałkańskiej – samego Bobana Markovicia.

Panel dyskusyjny:
Wpływy bałkańskie w muzyce i kulturze polskiej.
prowadzi Maciej Szajkowski

Uczestnicy i tematy panelu:

Damir Imamović (muzyk, Bośnia i Hercegowina): przedstawienie muzycznej tradycji i historii regionu, scena współczesna, wiodące zespoły, kluby, festiwale, media.

Mariusz Janik (dziennikarz działu „Świat” Dziennika Gazety Prawnej): zarys historii Bałkanów, ich związek z Polską na przestrzeni ostatnich dekad, opis złożonej sytuacji społeczno – politycznej, największe zagrożenia i szanse.

Marcin Zadronecki (zespół Balkan Sevdah): pryzmat historyczny wpływów bałkańskich w muzyce w Polsce i tworzenia podstaw muzyki bałkańskiej na przykładzie zespołu Balkan Sevdah; moje Bałkany czyli o wyprawach terenowych i badaniach śladami muzyki bałkańskiej; o pierwszych remiksach bałkańskich wyprzedzających nurt i epokę.

Tomasz Kontek (dziennikarz muzyczny Radio Kafana): radiofonia i media w ramach prezentacji, upowszechniania i popularyzowania kultury bałkańskiej na świecie

Krzysztof Nieporęcki (dziennikarz Polskiego Radia): przykłady najciekawszych zjawisk muzycznych z Bałkanów, sylwetki artystów i ich dokonania. Wpływ tej kultury i przenikanie w ramach muzycznej kultury polskiej i popkultury na świecie.

Łukasz Owczynnikow (zespół Sharena): źródła inspiracji Bałkanami w twórczości Shareny, wpływy i odniesienia. Czy i jak Polacy odbierają tę muzykę, jak odbierana jest na Bałkanach?

Maciej Kierzkowski (zespół Swoja Droga), Weronika Grozdew (śpiewaczka), Robert Radzimirski (projekt muzyczny Warsaw Balkan Madness), Małgorzata Wosińska (śpiewaczka): fenomen muzyki i kultury bałkańskiej w Polsce i na świecie. Gdzie jest najlepsza jest percepcja? Na ile żywa jest tradycja na Bałkanach, na ile zostaje wypierana przez popkulturę, zmieniana, modyfikowana , np. fenomen turbo folk. Bułgaria – bogactwo i specyfika tamtejszej sceny i kultury muzycznej.

Ponadto: „Balkans Beat” jako jedno z najciekawszych zjawisk sceny etno-klubowej na świecie. Opis tego zjawiska w Polsce i w rodzimych stronach.
Wpływy muzyki bałkańskiej na twórczość artystów polskich. Wzajemne relacje, powiązania, wspólne projekty.

Dyskusja prowadzona w języku polskim.

Współpraca: Stowarzyszenie Przyjaźni Polsko-Serbskiej

Stowarzyszenie Przyjaźni Polsko-Serbskiej istnieje od 2007 roku. Początkowo skupiało się głównie na propagowaniu kultury serbskiej oraz działaniach wzmacniających związki polsko-serbskie i współpracę między tymi państwami. W 2011 roku nastąpiła zmiana statutu i reorganizacja Stowarzyszenia. Wówczas działalność edukacyjna i animacja kulturalna skoncentrowała się  na upowszechnianiu i promocji dziedzictwa słowiańskiego. Cele te do dzisiaj są realizowane poprzez organizację konferencji, warsztatów, pokazów filmowych, wystaw, letnich pobytów edukacyjnych i akademickich, w tym wydarzeń przygotowywanych we współpracy z placówkami dyplomatycznymi oraz kulturalnymi. Strona: www.spps.eu.
Profil FB: http://www.facebook.com/StowarzyszeniePrzyjazniPolskoSerbskiej.

Nowa bałkańska jakość

To jeden z najbardziej charyzmatycznych zespołów polskiej sceny etnicznej. Inspirację czerpią ze słowiańskiej energii, natomiast ich siła pochodzi z instrumentów dętych blaszanych. Nazywają się Sokół Orkestar i w 2011 roku wydali płytę Slavic soul, która narobiła sporego zamieszania na polskim rynku fonograficznym.
Slavic Soul to pierwszy album składający się zarówno z utworów pełnych nieokiełznanej bałkańskiej energii, jak i melancholijnych pieśni z terenów Polski. Jest to próba uchwycenia ogólnosłowiańskiego temperamentu i sposobu odczuwania muzyki, powrotu do tego co pierwotne i nieokiełznane – mówi Przemysław Sokół, lider zespołu. A wszystko to uderza z piorunującą siłą instrumentów dętych blaszanych – dodaje. Przemysław Sokół gra pierwszą trąbkę w Sokół Orkestar, śpiewa i czuwa nad całą resztą załogi. W jej skład wchodzą: Piotr Bednarczyk (trąbka), Bartosz Dąbrowski (trąbka), Jarek Meus (gitary, background wokal), Krzysztof Wyrwa (gitara basowa), Grzegorz Bauer (perkusja), Łukasz Kurzydło (instrumenty perkusyjne), oraz Jakub Mietła (akordeon). Wszystkie utwory zaaranżowane są w zaskakujących formach, które pełne są ciekawych historii, autentyczności oraz bałkańskich inspiracji.

Powrót do korzeni

Inspiracje czerpią z tradycyjnych elementów pieśni bułgarskich, macedońskich
oraz bośniackich. Nazywają się Balkan Sevdah Akustik i dopiero zaczynają swoją muzyczną przygodę.
BSA to nowy projekt muzyczny, który powstał w opozycji do elektronicznych brzmień wcześniejszego składu Balkan Sevdah. Jak sama nazwa wskazuje, BSA opiera się głównie na brzmieniach akustycznych, a swoje muzyczne poszukiwania kieruje w stronę korzennego, bałkańskiego grania. Obecnie zespół tworzą: Mateo (kontrabas, instrumenty perkusyjne), Radek (akordeon, skrzypce, spiew), Tomek (klarnet, saksofon, klarnet basowy), Marcin (śpiew, tambura, instrumenty  perkusyjne).
Jako support przed BSA wystąpi zespół Aulos 5G, który składa się z pięciu wokalistów. Nie będzie szlagierów, ani fajerwerków, tylko tradycja południowo-wschodniej Europy.
W skład zespołu wchodzą: Małgosia Pałubska (śpiew, skrzypce), Szyszka Leśna (śpiew, skrzypce), Agata Koziej (śpiew), Basia Brych (śpiew, flet), Marcin Zadronecki (śpiew, tambura).

Bałkańska cyganeria

Mówią o sobie buńczuczne charaktery łączące starych i młodych oraz tygrysy surowego brzmienia. Grają z cygańską swobodą i niemieckim ordnungiem. Kradną cyganom styl, melodie i energię. Tsigunz Fanfara Avantura najpierw bezcześci, a potem torpeduje swoją muzyką polskie sceny. Aż dziwne, że jak dotąd żadna z nich nie wyleciała w powietrze.
Tsigunz Fanfara Avantura to energiczna, pełna dowcipu i dystansu do siebie siedmioosobowa kapela. Swoje bałkańskie inspiracje czerpie z etnicznych orkiestr weselno- pogrzebowych. Zespół tworzą artyści wywodzący się ze środowiska muzyki improwizowanej, alternatywnej i jazzu. Przez zupełny przypadek zafascynowali się muzyką bałkańską i postanowili wykonywać ją po swojemu, przenosząc na polski grunt zdobyte wcześniej doświadczenia. Każdy ich występ to energetyczne, awanturnicze show, pełne interakcji z publicznością, dalekie od stereotypowych koncertów muzyki ethno czy folk.
Zespół tworzą: Michai Andzelo (sax alt), Zlatko Fetisz (sax baryton), Mahala Melechovitz Rai (klarnet), Fanfara Mordulec (trąbka), Don Tubescu (tuba), Gianni Gradna Slivovitz (wokal, perkusjonalia), Chlebtcho Chlebarov (perkusja).

Reklamy
Galeria | Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Bałkańskie Inspiracje 2012

  1. Pingback: Festival „Bałkańskie Inspiracje 2012″ | CHORWAT

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s