Scena Światoczuła 2014

Po półrocznej przerwie w styczniu 2014 z radością wróciliśmy do projektu Scena Światoczuła!
Projekt ten pokazuje teatr czuły na świat, który nas otacza i który nas kształtuje. Scena Światoczuła mówi własnym, ale współczesnym językiem, czasem eksperymentuje, zawsze zadaje pytania, lubi też dobrą zabawę. Nie odświeża teatralnych ramotek i chętnie wystawia się na krytykę.
W miarę możliwości będziemy również proponować dyskusję z twórcami po spektaklu – ta formuła się sprawdziła i dostarczyła nam dużo wrażeń.

Najbliższe wydarzenie:

24 września 2014 (środa) o godz. 19.00
Barbarzyńcy przyszli”, Teatr Ecce Homo z Kielc, reż. Stanisław Miedziewski

Spektakl powstał na motywach dramatu Andrzeja Stasiuka „Noc, czyli słowiańsko-germańska tragifarsa medyczna” i ma w sobie to, co w Stasiuku najlepsze – soczysty, żywy język, dowcip i dystans do tego, do czego w Polsce zwykle dystansu zachować się nie da. Oto bowiem główny bohater, polski złodziej samochodów, ginie od kuli, a jego serce – doskonały towar eksportowy, równie dobry, jak sprowadzane przez niego niemieckie auta, trafia nigdzie indziej, jak do bogacza z Niemiec. Łącząca realizm ze światem zmarłych opowieść jest okazją do pokazania narodowych przywar, uprzedzeń, stereotypów, a także świetną zabawą dla widza, który w wielu miejscach odkryje nawiązania do tekstów kultury.

Reżyser Stanisław Miedziewski, biorąc na warsztat tragifarsę, na szczęście bardziej przywiązuje się do drugiego członu nazwy gatunku i z pomocą bardzo dobrych aktorów serwuje widzom zabawny seans terapeutyczny. Pokazuje, jacy jesteśmy z całym bagażem historycznych doświadczeń i…pozwala się z tego śmiać. Uświadamia też, że to właśnie te zabawne różnice tworzą tożsamość narodową, a polskie serce zawsze pozostanie słowiańskie, nawet przeszczepione Niemcowi.

Bilety 10 zł/os

TEATR ECCE HOMO
www.eccehomo.pl
Powstał w 1996 roku z inicjatywy nieżyjącego już artysty plastyka i animatora kultury Tadeusza Maja. Wykształcił i opiekował się blisko 120 adeptami sztuki teatralnej.
Od początku istnienia managerem i opiekunem artystycznym od 2000 roku zespołu jest Anna Kantyka-Grela.
Teatr przez ponad 9 lat poruszał się pomiędzy teatrem ruchu, plastyki, muzyki i teatrem ulicznym  Zrealizował 36 spektakli, w tym głównie przedstawienia autorskie, oparte na tekstach młodych aktorów i plastyków. Współpracował z rozmaitymi reżyserami zarówno alternatywnymi jak zawodowymi. Od 2006 r. Ecce Homo wykonał zwrot w stronę teatru słowa i literatury, opartego na akcji. Adaptuje na swoje potrzeby Moliera, Manna i Sołżenicyna, Dostojewskiego, Miłosza, pod opieką reżyserską Marcina Bortkiewicza-absolwenta Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy i Stanisława Miedziewskiego z Teatru Rondo w Słupsku.
Aktualnie w repertuarze ma spektakle plastyczno-ruchowe i dramatyczne powstałe według scenariuszy młodych autorów, a także adaptacje wielkiej literatury. Teatr Ecce Homo prowadzi całoroczne, bezpłatne dla uczestników warsztaty teatralne skierowane do młodzieży  gimnazjalnej, licealnej i studentów. Wszystkie zajęcia odbywają się w Bazie Zbożowej. Jest także inicjatorem i organizatorem Przeglądu Teatrów Alternatywnych.

barbarzyncy_plakatwww

MINIONE WYDARZENIA:

28 maja 2014, w środę o godz. 19.00
„Osmędeusze” Mirona Białoszewskiego, Teatr Pijana Sypialnia z Warszawy

To poetycka opowieść z przedwojenną Warszawą w tle. Teatr dla każdego, „bez kindersztuby, sztywnego kołnierzyka i ciasnego garniaczka. Bez kurzu i muzealnej ciszy”. Podwórzowe ballady przeniosą nas do świata, o którym nawet jeśli zapomnieliśmy, to wciąż za nim tęsknimy.
Czas trwania spektaklu 60 min

Po spektaklu zapraszamy publiczność na dyskusję z twórcami teatru poprowadzoną przez Adama Wiedemanna.

ADAM WIEDEMANN – poeta, prozaik, tłumacz, krytyk literacki i muzyczny; trzykrotnie nominowany do nagrody Nike. Laureat Nagrody Kościelskich, a także Nagrody Literackiej Gdynia za tom Pensum. W swojej twórczości zajmuje się mistyką codzienności; w ten sposób jest spadkobiercą takich twórców jak Gertrude Stein, Marian Pankowski czy Miron Białoszewski. Pod pozornie „gładką powierzchnią” jego liryki miejsce dla siebie znajdują intertekstualne nawiązania do tradycji poezji, filozofii, teologii. Wiedemann przełamuje konwencje odczytań, ukazując fałsz lekturowych przyzwyczajeń i językowych klisz.

Wstęp 10 zł
Rezerwacje: tel. 22 823 66 72, dkrakowiec@oko.com.pl
DK Rakowiec, filia Ośrodka Kultury Ochoty, ul. Wiślicka 8, I piętro

Z materiałów prasowych:
Nie bez przyczyny „Osmędeuszy” nazywa się „współczesnymi Dziadami”. Akcja dramatu przenosi nas pod bramę Cmentarza Powązkowskiego. Miejsce niezwykłe. Spotykamy tu Wianczarki, które swoimi wspomnieniami i podwórzowymi przyśpiewkami wywołują duchy dziwnych postaci z przeszłości.
Wszystkich elektryzuje temat tajemniczej miłości Teosi i żonglera – Sylwestra. Ale uwaga! Mówi się, że w okolicy zjawiła się Katakumbowa, czyli tajemnicza władczyni cmentarza. Sylwester musi mieć się na baczności. W miarę, jak opowieść nabiera tempa, nic nie jest już pewne. Fakty mieszają się z legendami i plotkami.
Przedwojenna Warszawa opisana przez Mirona Białoszewskiego w „Osmędeuszach” tańczy i śpiewa. Świat złodziejaszków, handlarzy, artystów cyrkowych i żebraków jest niezwykle zaskakujący i zabawny. W jarmarczny klimat warszawskich ulic niezauważalnie wkrada się rutyna dnia codziennego.

AUTOR
Miron Białoszewski

KONCEPCJA INSCENIZACJI
Ziuta Zającówna

DYREKTOR MUZYCZNY
Daniel Zieliński

REŻYSERIA
Stanisław Dembski

AKTORZY
Katarzyna Lasota, Karolina Lichocińska, Sławomir Narloch, Jakub Pawlak, Sebastian Słomiński

AKOMPANIATOR
Wojciech Gawrych

O teatrze:
BYĆ BLISKO LUDZI – to motto Teatru Pijana Sypialnia! Powstał on wiosną 2012 roku w Warszawie. To grupa młodych aktorów, absolwentów i uczniów studia aktorskiego, które działa przy teatrze. Swoje spektakle prezentują w miejscach, gdzie teatr nie gości na co dzień. Możemy spotkać ich w kawiarniach, na ulicy, na podwórkach starych kamienic i w klubach muzycznych.
W rankingu krytyków miesięcznika „Teatr” podsumowującym sezon artystyczny 2012/2013 Teatr Pijana Sypialnia został aż dwukrotnie wyróżniony w kategorii OFF za zespół i spektakl „Wyjowisko”. Są laureatami festiwali teatralnych w całej Polsce. Brali udział m.in. w prestiżowym Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Ulicznych w Krakowie. Doceniła ich warszawska publiczność. W społecznościowym plebiscycie „Śledź warszawski”, który miał wyłonić najciekawsze inicjatywy w Warszawie w 2013 roku, Teatr zdobył II miejsce. Razem z BOOM Bardzo Oryginalna Oferta Marketingowa są twórcami Festiwalu Teatralnego WrzAWA.

Więcej: https://www.facebook.com/TeatrPijanaSypialnia?fref=ts

osmedeusze_pl-ok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 marca 2014, piątek
EWA I ADAMM
godz. 18.00 wernisaż wystawy pt. „EWA”
Prace uczestniczek grupy Mirosławy Dziarnowskiej Więc, chodź, pomaluj mój świat: Renaty Ferdek, Edyty Bubieńczyk i Małgorzaty Wojciechowskiej.
wstęp wolny
godz. 19.00 spektaklADAMM” Teatru Manufaktura Snów z Lesznowoli
Rzeczywistość „sparciałego” małżeństwa z 20-letnim stażem. Ona – roztrzepana, odrobinę przewrażliwiona, ciągle narzekająca pani domu, i On – pracoholik, toksycznie związany z matką, przyziemnie skupiony na trzech najważniejszych dla siebie czynnościach: jedzeniu, spaniu i seksie. Oboje codziennie mierzą się z prozą życia, obcością i samotnością, a mimo to odgrywają swoją komedię. A wtedy Ona decyduje się sprowadzić ADAMMa. Czy ADAMM naprawdę okaże się niezawodny i pomoże wskrzesić dawną miłość, owo najpiękniejsze uczucie, które połączyło bohaterów w młodości?

scenariusz i reżyseria Ewa Kłujszo
występują: Iwona Manista-Kutryś i Tomasz Kłujszo
muzyka: Tomasz Kłujszo

wstęp 10 zł
Rezerwacje: dkrakowiec@oko.com.pl, tel. 22 823-66-72

Pierwszy spektakl odbył się 17 stycznia 2014 (piątek).
Album ze zdjęciami ze spotkania na naszym facebooku dostępny 
jest tutaj.

Zwierzenia bezrobotnego aktora w wykonaniu Marcina Zarzecznego
i ze specjalnym udziałem zespołu PORA WIECZORNA – z muzyką na żywo!
Oprócz tego po spektaklu, który trwa 90 min, PORA WIECZORNA zagrała dla Was koncert.

Przedstawienie rozpoczęło II Tournee Bezrobotnego Aktora.
Więcej informacji o zespole Pora Wieczorna: https://www.facebook.com/porawieczorna?fref=ts

„Monodram Zarzecznego jest zjawiskiem unikatowym w polskim teatrze. (…)
Zarzecznemu udaje się wytworzyć specyficzny klimat spotkania z kimś bliskim, jakby celem konfrontacji była pogawędka starych przyjaciół.”
„Bezrobotny aktor zwierza się” Ewelina Szczepanik / teatrdlawas.pl

„Jego (Zarzecznego) prawdziwe przygody w formie zabawnych wspomnień z czasu studiów i początków kariery śmieszą do łez. Świetny jest np. słynny monolog Hamleta wygłaszany w języku czeskim.”
„Aktor bez zasiłku” Bronisław Tumiłowicz / „Przegląd”

„Zwierzenia bezrobotnego aktora czyli scenariusz na jednego aktora, najlepiej bezrobotnego” to opowieść o determinacji w dążeniu do realizacji marzeń. Scenki z życia bezrobotnego artysty ujęte w spektaklu są na tyle uniwersalne, że można porównać je do sytuacji ludzi w innych sektorach gospodarki, a każdy młody człowiek bez pracy zobaczy w nich obraz samego siebie. O sprawach ważnych i trudnych mówi się tu w sposób lekki i żartobliwy, bez użalania się nad własnym losem. Marcin Zarzeczny, w formie autorskiego monologu, opisuje swoje doświadczenia związane z poszukiwaniem pracy. Publiczność śledzi kolejne inicjatywy ubogiego adepta sztuki aktorskiej, który przy użyciu prostych środków tworzy przedstawienie na oczach widzów. W monodramie główny nacisk położony jest na budowanie atmosfery intymnej relacji bohatera z widzem, zbliżonej formą do rozmowy bliskich przyjaciół. Marcin Zarzeczny stworzył brawurową kreację aktorską o sposobach radzenia sobie z zawodowym zniechęceniem i przezwyciężaniu trudności wrodzonym poczuciem humoru i zdrowym dystansem do otaczającej nas rzeczywistości. Uruchamia on w widzach pozytywne myślenie, pokazując tym samym całą skalę swoich aktorskich możliwości.

W ciągu I Tournee odbyło się 41 wystawień w piętnastu miastach w Polsce, m. in. w Teatrze Śląskim w Katowicach, Teatrze Nowym w Zabrzu, Teatrze Rampa w Warszawie, ZASP-ie oraz na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.

„Otwartością, czasem autoironią i wiarygodną motywacją do podejmowania ciągłych prób zmiany status quo, aktor niemal automatycznie zaskarbia sobie przychylność i sympatię widzów. (…) Spektakl w założeniu ma spełniać kilka funkcji: dać zatrudnienie bezrobotnemu aktorowi, być formą oczyszczającej terapii, budzić uwagę środowiska aktorskiego i grona odbiorców na dość istotny problem, o którym łatwo zapomnieć, wreszcie być swoistym portfolio, wizytówką i próbką pracy kogoś niewątpliwie predestynowanego do swojego zawodu.”
„Kochajcie bezrobotnych artystów!” Marek Kubiak / teatrdlawas.pl

„(Niespodzianką) był wspaniały występ Marcina Zarzecznego, zatytułowany „Zwierzenia bezrobotnego aktora”. Niesamowite umiejętności sceniczne pozwoliły artyście zafascynować publiczność swoją osobowością i niezwykłą historią perypetii związanych z poszukiwaniem pracy.”
informacjelokalne.pl

fragment:
„Jakieś dwa lata temu dostaję telefon z agencji. Dzwoni agentka i mówi, że przed chwilą rozmawiała z jakimś dobrym reżyserem filmowym, rekomendowała mnie i zainteresowała go moją osobą. Za chwilę zaczyna zdjęcia do swojego nowego filmu i potrzebuje właśnie karłów. Agentka pyta mnie ile mam wzrostu, bo on potrzebuje aktorów o maksymalnym wzroście 160 cm. Więc mówię, że ja właśnie mam mniej więcej 160 cm. Bardzo jej podziękowałem i skończyliśmy rozmowę. Nie wiem, co by było, gdybym dostał tę rolę i zjawił się na planie jako przerośnięty karzeł. Dlaczego powiedziałem, że mam 160 cm wzrostu? Wysoki nie jestem, ale 160 też nie mam. Raczej nie wyciąłbym sobie 10 cm kolan. Przecież nie mam ubezpieczenia, a poza tym komu potrzebny aktor bez kolan i tak wszyscy mówią, że mam trudne warunki i dlatego nie mogę dostać pracy.”

Link do fanpage: http://www.facebook.com/ZwierzeniaBezrobotnegoAktora
Link do Piosenki Bezrobotnego Aktora: http://www.youtube.com/watch?v=cFTI-crdDgg
ZBA

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s